Metoda Galloway’a, negative split, a może positive split?

Po raz pierwszy w historii poznańskiego maratonu przygotowaliśmy dla zawodników trzech dodatkowych pacemakerów, którzy pobiegną ustalonymi metodami, innymi niż trzymanie równego tempa klasycznie stosowanego przez maratońskie zające.

Metody te to: Metoda Galloway’a, positive split i negative split. Poniżej krótki opis metody wraz z linkiem, pod którym możecie przeczytać więcej na temat tej, która Was zainteresowała i z której być może zechcecie skorzystać :)

Jak znaleźć dodatkowego pacemakera?

Pacemakerzy biegnący dodatkowymi metodami będą ustawieni wśród zawodników tak jak pozostałe „zające”. Będą posiadali wysokie flagi typu husaria z napisem metody oraz czasem, na który pobiegną w kolorze:

  • Galloway – niebieska (czas 4:00)
  • Negative split – czerwona (czas 3:30)
  • Positive split – żółta (czas 3:45)

Metoda Galloway’a

Metoda Gallowaya zakłada, że bieg należy przeplatać energicznym marszem w równych odstępach czasowych, np. 3 minuty biegu – 1 minuta marszu. To pozwala się chwilkę zregenerować, spokojnie napić, pozwala inaczej popracować naszym mięśniom. Najczęściej pozwala to rozwijać większą prędkość w odcinkach biegowych. Marsz musi być jednak energiczny. Metoda ta powoduje dodatkowo mniejsze obciążenie kręgosłupa i stawów, może być także polecana ze względów psychologicznych – właśnie osobom, które nie wierzą, że mogą przebiec ten dystans. Jeff Galloway sam będąc wyczynowym zawodnikiem podczas długich wybiegań stosował swoją metodę.

Więcej: Bieganie metodą Gallowaya – marszobiegiem od 5 km po maraton

Negative Split

Negative Split jest to taktyka biegu, która polega na rozpoczęciu biegu z minimalnie niższym tempem niż wynika to z przewidywanej średniej na całym dystansie. W drugiej części stopniowo zwiększamy prędkość i stosujemy długi finisz. Metoda ta ma swoje uzasadnienie. Dopiero po paru kilometrach organizm wchodzi w stan równowagi, a wraz z pokonywanymi kilometrami następuje idealne rozgrzanie mięśni. Wszystko odbywa się stopniowo (tempo narasta). Taki stan nie jest osiągalny gdy od początku biegu chcemy narzucić sobie szybkie tempo. Ponadto, praktycznie nie jesteśmy w stanie pobiec dwóch równych połówek dystansu (nawet zawodowcy mają z tym problem). Stosując Negative Split możemy uchronić się również od doświadczenia tzw. „ściany”, uczucia które odbiera nam siły i sprawia, że każdy kolejny kilometr jest męką. Przyspieszając w drugiej połowie dystansu nabieramy pewności siebie, zaczynamy wyprzedzać dużą liczbę zawodników, którzy w końcowej części biegu najczęściej tracą prędkość. Nic tak nie dodaje siły jak wyprzedzanie kolejnych rywali, a bieganie długich dystansów to także walka psychologiczna.

Więcej: Podstawy Negative Split w maratonie

Positive Split

Technika postivie split zakłada zmniejszenie prędkości biegu w drugim etapie zawodów. Stosowana jest zazwyczaj podczas biegów na krótkich dystansach. Sportowiec pokonuje pierwsze okrążenie, ile ma sił w nogach, a z kolei następne przebiega już mniej agresywnie. Oczywiście, nie jest to jego wybór, gdyż wymusza to na nim zmęczenie. Strategia postive split przeznaczona jest, zarówno dla tych ze stalową kondycją, jak i stalowym charakterem! Bez odpowiednio silnej woli i determinacji w dążeniu do mety zawodnik może nie wytrzymać zmęczenia.

Więcej: Positive split – mistrzowska taktyka zawodowców

Przeczytaj też: Dodatkowy opis porównujący powyższe metody

pacemaker - Metoda Galloway'a, negative split, a może positive split?