10 wskazówek jak przygotować się do swojego pierwszego maratonu w życiu.

i-Sport_RGB_my_sport

1. Oblicz swoje BMI. Jeżeli masz powyżej 30 to najpierw skup się na zrzuceniu kilku kilogramów, zanim zaczniesz biegać. Zacnzij od spacerów, marszo-biegów, basen, rower. Nie zaczynaj biegać, jeżeli masz BMI powyżej 30 bo sobie zniszczysz stawy, ścięgna i kręgołosłup też oberwie. Nie warto. Zdrowie ma być zdrowe.

2. Jeżeli zaczynasz przygotowania do maratonu po raz pierwszy, to najpierw zacznij od biegu na 5km lub 10km Pamiętaj, krok po kroku, wszystko po kolei.

3. Na pierwsze sportowe zakupy lepiej nie wybieraj się sam. Skorzystaj z pomocy eksperta a zaoszczędzisz sporo pieniędzy. Obuwia oraz odzieży sportowej jest na rynku cała masa a ich odpowiedni dobór, na prawdę, wpływaa na Twój trening. Bieganie w odzieży technicznej oraz odpowiednio dobrane buty sprawią że trening będzie efektywniejszy I przyjemniejszy.

4. Nie planuj startu w maratonie wcześniej, niż 5 miesięcy od postanowienia zmierzenia się z tym wyzwaniem! Nie słuchaj znajomych, którzy przebiegli maraton “prawie z marszu” – gadają głupoty.

5. Korzystaj z usług trenera. Zaczynając biegać wiele osób popełnia błędy, które prowadzą do zniechęcenia I porzucenia treningu. Często chcemy za dużo, za mocno, za wcześnie. Trener pomoże odpowiednio dobrać obciążenia treningowe I dostosuje je do Twoich możliwości zdrowodnych I czasowych. No w razie niepowodzenia będziemy mieli na kogo zwalić winę!

6. 24 tygodnie do pierwszego startu powinny wyglądać tak: (wersja minimum z gwarancją spokojnego przebiegnięcia maratonu bez konieczności wzywania karetki pogotowia na trasie)):
a. miesiąc 1: 5-10km tygodniowo
b. miesiąc 2: 15-20km tygodniowo
c. miesiąc 3: 20-25km tygodniowo
d. miesiąc 4: 30-35km tygodniowo
e. miesiąc 5 35-40km tygodniowo
f. miesiąc 6: 40-45km tygodniowo

7. Odżywianie podczas okresu przygtowawczego: nie cuduj. Jedz co chcesz. Zanim wejdziesz na poziom zapaleńca minie troche czasu. Najpierw przebiegnij pierwszy maraton a potem pogadamy dalej.

8. Opuszczanie treningów? Spoko. Nic się nie stanie jak opuścisz 2-3 treningi w miesiącu. I tak przebiegniesz ten swój maraton ;)) Nie stresuj się… to ma być zabawa.

9. Pamiętaj że rozgrzewka I wyciszenie to integralna część treningu. Jeżeli brakuje Ci czasu lepiej skróć zadanie główne niż rozgrzewkę. Po każdym treningu rozciągaj się. Zarówno rozgrzewka jak I wyciszenie z rozciąganiem sprawi że Twój trening będzie efektywniejszy a przede wszytkim bardziej komfortowy.

10. Biegaj z uśmiechem na twarzy, bo właśnie przedłużasz sobie życie o jakieś 10 lat. Serio. I pozdrawiaj skinieniem głowy albo machnięciem ręki innych biegaczy!!!!!!! Im też jest ciężko. ;))